Eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Eerste stage week

Blijf op de hoogte en volg Manuela

11 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Maandagochtend zijn we (Jessie, Melissa, Roxann, Rosanne en ik) in onze nette, gestreken, witte pakken naar het ziekenhuis gefietst. We hadden een introductiedag met meerdere studenten zowel Nederlands als Surinaams. We werden in groepjes verdeeld om vragen te beantwoorden wat met de Surinaamse cultuur verbonden was (het ging ons nog best goed af)! Daarna kregen wij een opdracht om een speurtocht door t ziekenhuis te houden. Een interessante, maar toch ook een vermoeiende dag met veel indrukken en informatie. Het was erg warm in t ziekenhuis in onze witte pakken.
's Avonds zijn we met elkaar uiteten geweest bij zus&zo, erg lekker! Om 19:15 uur moesten we aanwezig zn bij onze eerste salsa les. Hier hebben we de basis stappen geleerd. Het was super leuk!

Dinsdag startte ik om 07:00 uur op de afdeling interne geneeskunde vrouwen. Ik werd heel vriendelijk ontvangen door mn praktijkbegeleidster. Meteen zijn we in gesprek gegaan. Ik kreeg een rondleiding over de afdeling. Verder die de dag heb ik de afdeling en collega's vooral georiënteerd en geobserveerd.

Woensdag was ik om 06:45 uur op de afdeling. Ik was gekoppeld aan een verpleegkundige. We liepen met de wachtdienst (nachtdienst) langs de kamers om over te dragen en de mappen te controleren. Op de afdeling bestaat er een voor- en achterhoede, zo worden de patiënten verdeeld over de verpleegkundigen. Er liggen 39 patiënten op de afdeling.
Ik heb meegekeken met medicatie uitzetten en zelf insuline en heparine geïnjecteerd. Aan t eind van de ochtend ben ik meegegaan naar de poli chirurgie samen met een patiënt. De patiënt had 2 zwarte tenen. Na overleg met de doktoren werden de tenen geamputeerd. Dit deden ze op de poli in plaats van de OK. Met een mesje sneden ze de tenen door en met een tang braken ze t bot af. Heel bizar om t gezien te hebben, maar wel een hele belevenis.
Toen ik terugkwam op de afdeling vertelde een collega dat er een kleine foetus dood ter wereld was gekomen. Het bleek dat de vrouw 3en halve maand in verwachting was en 2 dagen geleden gasverdelver had gedronken (2 slokjes). Hierbij had ze zichzelf en t kindje vergiftigd. Ze had weeën gekregen en de foetus was ter wereld gekomen. Er stonden veel verpleegkundigen omheen en ik mocht ook kijken. Ik schrok er erg van. Daar zag ik de vrouw en de hele kleine foetus liggen. Zo bizar..... Één deze dagen komt de vrouw ook zelf te overlijden.

Donderdag en vrijdag wederom om 06:45 uur op de afdeling. Opnieuw samen met een verpleegkundige de medicatie uitgezet (wat steeds makkelijker gaat).

Het is heel erg wennen om me aan te passen aan de cultuur en gewoontes van Suriname, vooral de eerste dag. Maar naarmate de week vorderde ging t al een stuk beter. Het verschil in communicatie, verplegen van de patiënten, werktempo, hiërarchie etc. is zo anders dan in Nederland. Ook word ik aangesproken met 'Zuster Bosman'. Alle verpleegkundigen, verzorgenden en hulpassistenten worden aangesproken met zuster en dan de achternaam. In t ziekenhuis hebben ze weinig materialen en moeten ze t doen met wat ze hebben.

Ik kreeg deze week wel al een compliment van de hoofdzuster: zuster Bosman u doet al veel in u eerste week en ook al telefoontjes aannemen. Dat is positief hoor! Dit vond ik erg fijn om te horen (want ik raak toch wat onzeker, omdat alles zo anders is).

Op donderdagavond hadden we onze 2e salsa les! De stappen gaan steeds beter en t is erg leuk om te doen! We hebben nog 6 lessen te gaan en dan zit de cursus erop!

Vrijdagavond zijn we met een partybus naar een feestje met poolparty en een BBQ gereden. Het was een gezellige avond!

Gisteren heb ik aan mn opdrachten voor stage gezeten. Verder heb ik vrij weinig gedaan, want zo'n eerste week stage is toch best vermoeiend!!

Vandaag zijn we naar de vlindertuin geweest. Super mooie vlinders gezien. Ze hadden er ook rupsen, slangen en schildpadden. Ook een schildpadje vastgehouden, te leuk (zie foto's)!!
Vanavond gaan we met zn 4en (Ilse, Sanne, Melissa en ik) lekker uiteten, roti time!!!

Morgen zijn Melissa en ik nog een extra dagje vrij, omdat t een nationale feestdag (offerfeest) is.

Tot later!

  • 12 September 2016 - 00:18

    Ilona:

    Ey meis , wat een ervaringen , en wat een heftige dingen maak je mee al voor de eerste week. Maar je bent een topper dat je door gaat. Leuk salsa lessen , kan je straks aan Tim leren hahaha. Wat ben je aan het genieten. Veel plezier nog en wat geniet je met de meiden. Knuffel en xxx , Ilona

  • 12 September 2016 - 00:18

    Ilona:

    Ey meis , wat een ervaringen , en wat een heftige dingen maak je mee al voor de eerste week. Maar je bent een topper dat je door gaat. Leuk salsa lessen , kan je straks aan Tim leren hahaha. Wat ben je aan het genieten. Veel plezier nog en wat geniet je met de meiden. Knuffel en xxx , Ilona

  • 12 September 2016 - 06:35

    Mama:

    Hoi lieverd
    Wat een ervaringen in het ziekenhuis wel heftig ook zuster bosman..
    En op salsa les leuk hoor lekker swingen met ze alee. Mooie fotos weer en leuk verslag weer.
    Love you xxx

  • 12 September 2016 - 17:07

    Evelien:

    Hey lieve manueel! Wat leuk om je verhalen te lezen, en wat een eerste week stage al! Je zal wel heel veel leren daar! Die complimenten verbazen me niets, je bent een top zuster, sorry zuster Bosman

  • 12 September 2016 - 17:10

    Evelien:

    Weet niet of bericht helemaal door komt maar moet nog bij, groetjes aan ilse en lekker genieten daar! Denk aan je dikke

  • 12 September 2016 - 17:53

    Manuela Bosman:

    Thnx Iloon en mam! Dikke knuffel en kus terug xxxxx

    Dankje lieve Eef!! Groetjes terug! Dikke kus xxx

  • 13 September 2016 - 22:17

    Muriël :

    Wat een ervaring he, dat is toch heel wat anders dan in Helio. Gezien ervan, ook van he vrije tijd daar. Leuk die salsa lessen.

  • 01 Oktober 2016 - 17:17

    Eva:

    Hoi Manuela, spannend wat jullie allemaal beleven! Voor mij was jou werkplek ook even wennen, cultuurshokje, haha. Wel erg interessant ook Heliomare, Zuster Bosman! Veel succes en plezier nog. Ik mag je de groeten doen van mevr op kmr 11 en echtgenoot! Ze wensen je een goede tijd, grts.

  • 02 Oktober 2016 - 16:19

    Manuela Bosman:

    Hoi Eva. Zal inderdaad wel heel anders zijn dan jouw eigen werkplek! Dankjewel! Jij ook nog veel succes bij Heliomare!! Dat is lief, groetjes terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Manuela

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 10173

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: