Vierde stage week en Parabello - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Vierde stage week en Parabello - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Vierde stage week en Parabello

Blijf op de hoogte en volg Manuela

06 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Vorige week maandag mocht ik een lumbaalpunctie meemaken. Door middel van een naald in het ruggenwervel, wordt er liquorvocht afgenomen. Heel interessant om gezien te hebben!
's Avonds hadden we voor de ene laatste keer salsa les. Het was weer erg leuk! En ik merk dat t steeds soepeler gaat!

Dinsdag heb ik een patiënt naar t 's Landziekenhuis gebracht. De patiënt moest voor dialyse naar t ziekenhuis. Even snel in de rondte gekeken hoe alles eruit zag. Jammer genoeg kon ik niet blijven.

Woensdag stonden er 2 obducties gepland. Mijn hoofdzuster had geregeld dat ik hierbij mocht z'n. Er waren 2 mannen die verdronken waren in de Suriname rivier. Het OM heeft de obductie aangevraagd, om andere scenario's uit te sluiten. Hierbij denkend aan: wurging, moord, bijensteken etc. Als eerst ging de patholoog anatoom samen met z'n assistentes het lijk afspoelen. De opperhuid was eraf en t lichaam zag groen door ontsteking. Het lijk was helemaal opgeblazen en de ogen puilde uit. Best eng om te zien. Het lijk werd eerst gecontroleerd op uitwendige verwondingen. Hier bleek geen sprake van te zijn. Ook geen angels van bijensteken. Er zijn in Suriname bijen uit Brazilië die gevaarlijk z'n. Zo kan je in shock raken ervan.
Daarna werd t lijk opengesneden vanaf onder de keel in een horizontale lijn. Vanuit hier in een rechte lijn naar beneden tot aan t bekken. Er kwam veel gas vrij, waardoor t heel erg stonk. De ribben werden geknipt, zodat t borstkas eruit gehaald kon worden. Alle organen, lever, milt, nieren, longen, dunne darm, dikke darm, hart, tong, luchtpijp, strottenhoofd etc. werden eruit gehaald en in stukjes of doormidden gesneden. Ook t hoofd werd opengesneden, waardoor t schedel zichtbaar was. Het schedel werd opengesneden en de hersenen werden er ook uitgehaald. Dat is t snelste orgaan wat ontbindt, het was week. De conclusie van de patholoog anatoom is dat de mannen dood z'n door verdrinking. Er was geen letsel of angels van bijen zichtbaar.
Na t onderzoek zijn alle organen teruggegaan in t lichaam en werd t opgevuld met celstofmatjes. Het lichaam werd dichtgenaaid.
Het was een hele bizarre, maar interessante ervaring. Veel van geleerd!
's Avonds z'n we met z'n 4en heerlijk uiteten geweest bij de Waag. Het was erg gezellig!

Donderdag was een rustige dag op stage. Geen nieuwe dingen meegemaakt.
's Avonds was onze laatste salsa les. Hierbij heb ik level 1 afgerond en zou ik door mogen voor level 2. Maar ik heb besloten om niet meer verder te gaan, zodat ik meer tijd en ruimte over houdt voor opdrachten en andere leuke dingen!
Na salsa zijn we met een paar meiden wezen stappen in Havana lounge! Een gezellige avond!!

Vrijdag heb ik eindelijk met mn kleine nichtjes geskypt!!! En wat was t leuk om ze te zien!!!! Lekker kletsen en maantje zeggen, zo lief! Ze worden te snel groot!!
's Middags z'n we naar de hermitage mall geweest om te shoppen. En ofcourse heb ik natuurlijk weer wat gekocht, hihi!
In de avond z'n we met z'n 9en uiteten geweest bij Don Julio. Heeeeerlijke carpaccio gegeten, hmmm!!

Zaterdag werden we al om 07:00 uur opgehaald voor onze dagtrip. Met 6 meiden en de gids z'n we naar Parabello toe gereden. Als eerst gingen we zip line. Dat was minder leuk dan de vorige zip line! Ondanks dat, was er wel een super mooi uitzicht!
Even geluncht en toen stond t grote avontuur te wachten, quad rijden!! 3 uur lang door verschillende savannes gereden! Dat was zo gaaf!!
Een heerlijk dagje gehad!
In de avond hadden we een huisfeest bij andere Nederlandse studenten. Het was super gezellig, met goede muziek! Ik ben nog met een paar meiden doorgegaan naar Tequila om nog even verder te dansen!

Zondag heb ik met de meiden uit t andere huis heerlijk gezwommen bij hotel Krasnapolsky. Lekker middagje ontspannen!

Tussen alles door heb ik ook nog aan mn opdrachten gewerkt. Dit is toch best pittig met de warmte.
Ondertussen zit ik op de helft van mijn stageperiode. Het vliegt echt voorbij! Maar ik heb t wel ontzettend naar mn zin!! Super leuke en lieve collega's! Ik merk dat ik opgenomen ben in t team en begin steeds meer mn plekje te vinden!!

  • 06 Oktober 2016 - 07:16

    Mark :

    Leuk verslag weer Maan! Lijkt me niet echt fijn zo'n lijk open snijden, maar respect hoor! Geniet er verder lekker van! Xx Mark

  • 06 Oktober 2016 - 07:57

    Mama:

    hoi lieverd

    wat heftig verhaal weer wat je heb gedaan met die mannen die waren verdronken. echt eng hoor.
    maar ook weer leuke dingen gedaan.
    geniet er nog maar lekker van voor je het weet ben je thuis

    love you
    dikke kussen

  • 06 Oktober 2016 - 20:29

    Ilona:

    Lieve Maan,

    Nu je het zo beschrijft is het een heftige ervaring dat met de lijken. Maar wel een ervaring die interessant is. Je leert daar veel meer dan in een Nederlands ziekenhuis.
    Wat blijf je toch leuke dingen doen zometeen vondt je het hier in Nederland maar saai hihihi.
    Blijf genieten maar dat komt wel goed.

    Dikke kus, Ilona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Manuela

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 10177

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: