Derde week stage, Bigi Pan en Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Derde week stage, Bigi Pan en Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Derde week stage, Bigi Pan en Nickerie

Blijf op de hoogte en volg Manuela

02 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Vorige week maandag was de 3e week stage. Aan het begin van de ochtend was er een vrouw kortademig, benauwd, bezweet en zei dat ze ging stikken. Mijn collega heeft de arts ingeschakeld en die zijn een lange tijd bij de vrouw geweest. Later op de ochtend kwam de co assistente aangerend en vroeg om een ambuballon. Dat betekende dus een reanimatie…… Het medisch oproepteam was opgepiept (2 artsen van de IC). Mijn collega’s zeiden dat ik mocht gaan kijken. Op de kamer was de reanimatie al begonnen en wat zag dat er heftig uit zeg. Op een gegeven moment zei de IC arts tegen mij: trek handschoenen aan en kom in de rij staan om ook te helpen reanimeren. Ik: ik heb nog nooit gereanimeerd. IC arts: geeft niks, kom op. Een complete adrenaline kick door mijn lichaam en daar stond ik in de rij. Met zijn 3en stonden we in de rij voor reanimatie, waarvan 2 co assistente. En toen moest ik reanimeren. Ik ging en wist hoe ik moest handelen. Er was een Nederlands IC arts die heel rustig zijn werk deed. Dat stelde mij gerust. Na 15 minuten stopte hij de behandeling en helaas heeft de vrouw het niet gered. De Nederlandse IC arts heeft even kort met mij gesproken over deze situatie, omdat hij zag dat het wat met mij deed. Dit vond ik erg prettig. Op de afdeling werd er niet meer over de reanimatie gesproken. De hoofdzuster vroeg wel of het ging. Met de andere meiden heb ik over de situatie kunnen praten en dit was fijn. Heel bizar om een reanimatie voor de 1e keer in een ander land en andere cultuur mee te maken.

Dinsdag ben ik samen met een patiënt naar de poli chirurgie gegaan. De patiënt had een redelijk grote necrotische wond op haar stuit. De chirurg had wat necrotisch weefsel weggesneden. Dit gebeurt op mijn eigen werk natuurlijk ook. Maar ik vind het toch erg interessant om het hier ook allemaal te mogen zien.
Later op de middag ben ik samen met een co assistente meegelopen om een venapunctie (bloed afnemen) uit te voeren. Bij sommige patiënten is het erg moeilijk te zien, door de donkere huidskleur. Maar heel erg leerzaam om te mogen leren en doen!!

Woensdag mocht ik meekijken bij een sternumpunctie. De vrouw is CID (HIV) positief. Met behulp van deze punctie kunnen de bloedcellen gecontroleerd worden. Het gebied werd eerst verdoofd. Hierna werd er beenmerg weggenomen uit het borstbeen (de naald gaat dus door het bot heen). Het deed de vrouw in het begin ook erg veel pijn. En zo zag t er ook uit. Het was naar om te zien, maar ook weer erg interessant en leerzaam!!

Donderdagmiddag mocht ik wederom met de co assistente meelopen. Nu mocht ik onder begeleiding de venflon (infuus) naalden inbrengen. De eerste mislukte, omdat t moeilijk te zien was en de vrouw had last van rollende vaten. De daarop volgende drie lukte wel en t ging steeds gemakkelijker. Bij de laatste inbreng had ik toezicht van 3 co assistentes en die zeiden dat ik het maandag al zelfstandig kon uitvoeren. Nou daar wacht ik nog maar even mee, eerst nog even oefenen haha! Erg leuk en leerzaam om zelf zoveel te mogen doen!!
Wederom ook weer een venapunctie mogen uitvoeren.

Deze week was een super leuke week met veel nieuwe ervaringen. Ik merk dat iedere week steeds beter gaat!

Vrijdag werden we om 08:00 uur opgehaald voor onze 2 daagse trip naar Bigi Pan en Nickerie. Onderweg haalden we nog andere meiden op. We waren met 14 meiden. Met de bus maakten we eerst een stop bij Groningen. Even wat foto's geschoten en weer verder.
Ook zijn we nog gestopt in Coroni om een kokosnoot te drinken. Deze keer was ie wel erg lekker!!
Na 6 uur gereden te hebben kwamen we aan bij de boot. We hebben 5 minuten over de Nickerie rivier gevaren en toen moesten we de boot slepen over de helling.... Best een zware klus en vooral met de felle zon en warmte!! Maar gelukkig waren we met een grote groep! De boot lag nu in het meer, Bigi Pan. Onderweg kwamen we heel veel vogels tegen. Ook zagen we een rode vogel, genaamd de rode ibis. We vaarden door een heel mooi gebied!
Na ongeveer een uur varen kwamen we aan bij onze lodge. Deze stond midden op t meer! Super mooi!!!! Er waren lodges voor 2 personen, maar ook hangmatten. Wij hadden gekozen om in een lodge te slapen. Het zag er niet heel erg schoon uit, maar goed.. Even een lunch en toen zijn we naar t modderbad gevaren. Dit was gelegen op de Atlantische Oceaan. Het modderbad was een hele ervaring, maar wel erg vies haha! Met de meiden hebben we erg gelachen!!
Terug konden we ons gaan douchen met zout water. Uit de kraan kwam maar een klein straaltje, waardoor we ons niet echt konden douchen. Gelukkig mochten we achter de keuken onszelf douchen met regenwater. Daar stonden we hoor, in onze bikini, in de buitenlucht te douchen. Wederom weer erg gelachen!! In de avond kregen we een lekkere saotao soep. Laat op de avond zijn we met een aantal meiden en de gids de boot ingegaan. In t pikke donker gingen we opzoek naar een kaaiman, zodat we deze konden vangen en een foto konden maken! Onderweg zagen we veel kaaimannen. Dit kon je zien aan de ogen welke rood- of geelkleurend waren. Uiteindelijk hadden de gidsen er één gevangen. En toen zijn we terug gegaan naar de lodge. Hier zijn we met de kaaiman op de foto geweest. Het was een kaaiman van 6 maanden oud, maar veel groter dan ik eerder had vastgehouden. Super gaaf!!
Ik besloot om niet in de lodge te slapen, omdat ook de klamboe erg vies was. Er zaten dode muggen in. Dus toen heeft de gids een hangmat voor mij opgehangen.

Zaterdag werd ik wakker met een prachtig uitzicht over t meer! Genieten!
Aan t eind van de ochtend kregen we een sightseeing door Bigi Pan. Een heel mooi gebied met vele soorten vogels.
Op een gegeven moment maakten we een stop om te gaan vissen. Er werd een net gespannen in de lengte. Met 3 bootjes werden de vissen gelokt naar t net. Er zaten veel vissen in. Deze werden meegenomen naar de lodge. Leuk om gezien te hebben hoe ze hier op een andere manier vissen vangen!
Op de terugweg zagen we een groep flamingo's! Heel gaaf!! Ik wist helemaal niet dat deze hier bestonden, haha.
Aangekomen bij de lodge kregen we een lunch. Hierna z'n we per boot teruggegaan naar Nickerie, waar de bus op ons stond te wachten.
Met de bus maakten we nog een stop bij t westelijk eindpunt van Suriname. Dit was een plek om een uitstapje naar Guyana te maken. We zijn verder gereden naar een zwembad, om even af te koelen. Hier konden we lekker douchen, want ik voelde me nog vies van t modderbad.
Later zijn we met de groep uiteten geweest voor een goede bodem voor Parbo Night! Dat was erg gezellig, met leuke muziek!!
Om 02:00 uur vertrok de bus terug naar Paramaribo. Iedereen lag lekker te slapen.
Na 2 uur rijden kwamen we aan bij de controle post, waar we onze paspoorten moesten laten zien. Een deel van ons had dat niet bij zich. We mochten gelukkig door. Om 06:30 uur waren we thuis!

Zondag heb ik de gehele dag aan mn opdrachten gezeten.

  • 02 Oktober 2016 - 16:23

    Ilona:

    Lieve Maan, Wat een belevenis en nu al op de helft van je stage weken. Wat gaat het snel en wat ben je aan het genieten. Je maakt ook heftige zaken mee maar daar sla je goed door heen. En wat leer je veel daar.
    Super trots op je.Blijf genieten. Dikke kus, Ilona

  • 02 Oktober 2016 - 16:54

    Mams:

    hai scaht
    super mooi verhaal weer maar ook weer heftige dingen meegemaakt. maar je doet het super goed. ben mege trots op je. love you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Manuela

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 10188

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: