Zevende stageweek en JawJaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Zevende stageweek en JawJaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Zevende stageweek en JawJaw

Blijf op de hoogte en volg Manuela

25 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Maandag was t dan zover: een dagje meelopen op de IC (intensive care). Alle patiënten die hier opgenomen z'n, zijn ernstig ziek en kunnen kritiek liggen. Van te voren wist ik dat natuurlijk wel, maar ik besefte t des te meer op deze dag. Er waren 2 heftige casussen, wat me toch best aangreep. Er was een patiënt opgenomen van 19 jaar met een fikse beenwond door een hoog energetisch trauma (HET). Deze was geïnfecteerd geraakt, waarbij er ook een septische shock (bloedvergiftiging) was opgetreden. Ook was er multi orgaan falen (MOF) ontstaan. Dit houdt in dat vele organen niet meer functioneren. Helaas was er geen behandeling meer mogelijk.... De dokter hield een slecht nieuws gesprek met de familie, waar ik bij mocht z'n. Dat was best heftig.... 's Middags zag ik dat de saturatie aan t dalen was naar 70% en de patiënt werd handmatig beademd. Ik wist genoeg. De patiënt heeft t niet gehaald. Heel heftig om dit van zo dichtbij mee te maken.
Er was een wat oudere patiënt, welke cardiaal (hart) slecht was. De bloeddruk was laag en de prognose zag er slecht uit. Wederom was er een gesprek met de familie over de behandeling. Er diende een operatie plaats te vinden, alleen kon de arts niet garanderen dat de patiënt t zou overleven. Ook weer een heftig gesprek.
Er was ook een kindje opgenomen met een slangenbeet. Het kindje mocht dezelfde ochtend nog naar de kinderafdeling, omdat t goed ging!!
Er lagen veel patiënten die geïntubeerd (beademing) waren. Ik heb hiervan t verwisselen gezien. Dat dient snel gedaan te worden, omdat de patiënten niet lang zonder zuurstof kunnen. De arts en verpleegkundige voeren dit samen uit. Dit verliep voorspoedig en snel.
Ik heb t verwisselen van een thoraxdrain gezien, welke in de pleuraholte zat vanwege pus. Heel interessant om gezien te hebben hoe dit wordt uitgevoerd.
Er kwam ook een patiënt terug van een hartoperatie. Ik werd geroepen om te kunnen observeren wat er zoal uitgevoerd dient te worden. Indrukwekkend om 3 verpleegkundige zo snel als mogelijk te werk zien gaan.
De verpleegkundige aan wie ik gekoppeld was, riep mij overal bij. Zei zij ook dat t een drukke dag was en dat ik veel heb kunnen zien! De IC spreekt mij erg aan. Ik heb veel geleerd van zo'n dag, maar eigenlijk is t te kort. Dus wie weet in de toekomst.....

Dinsdag stond ik gewoon weer op de interne geneeskunde. Die dag stond mn voorlichting gepland aan patiënten, verpleegkundigen en stagiaires. De voorlichting verliep goed. Ik was totaal niet zenuwachtig (wat ik normaal gesproken altijd ben). Ik kreeg positieve feedback en moest mn presentatie ook opsturen naar de hoofdzuster en stagiaires. Na de presentatie had ik ook mn eindbeoordeling met mn werkbegeleidster en de docent van de opleiding. Ik heb mn stage afgerond met een GOED! Alleen maar positieve feedback, geen op- of aanmerkingen.
In de avond kwam Jessie koken voor alle meiden. Natuurlijk hebben we wel geholpen. We hebben zoete aardappel, met salade en een karbonade gegeten. Het was super lekker en gezellig!!

Woensdag heb ik op de interne een echo mogen meemaken van een zwangere vrouw. Dit was gaaf om te zien!!

Donderdag moest er een patiënt naar de röntgen. De patiënt kreeg via t infuus contrastvloeistof ingespoten. Hiermee wordt er gekeken hoe de vaten eruitzien, z'n ze open of dicht. De arts kon zo beslissen of er een shunt geplaatst kon worden voor dialyse. Op t scherm was een vernauwing zichtbaar. De arts legde mij uit hoe ik dit kon zien.
In de avond z'n we met z'n 8en uiteten geweest! Ik ben samen met de meiden van t andere huis nog op stap geweest naar Havanna. We z'n op tijd naar huis gegaan, omdat we de volgende ochtend vroeg werden opgehaald voor onze trip.

Vrijdag werden we om 09:00 uur opgehaald door de bus om naar t dorpje JawJaw te gaan. JawJaw ligt gelegen aan de Boven Suriname rivier. Om 12:30 uur kwamen we aan in t plaatsje Atjoni. Dit is t punt waarbij we met de boot verder moesten naar t dorpje. Het was een half uurtje varen naar JawJaw. We vaarden door een super mooie omgeving en ook langs andere dorpjes. Hier zaten veel mensen en kinderen in t water om zich te wassen en te spelen.
Aangekomen bij t dorpje, kregen we eerst een lunch. Ik besloot samen met Kyara en Sanne in een hangmat te slapen, in plaats van een bed. We sliepen in t dorp bij de lokale bewoners. Er waren veel kindjes die gingen zwaaien, zo schattig! We hadden geen planning staan voor de middag en z'n wezen chillen in de rivier. De lokale bewoners wassen zichzelf in de rivier, maar ook hun kleding wassen ze hierin. Ik besefte me op dat moment dat wij als Nederlanders blij moeten z'n met wat we hebben en niet zo moeten zeuren. Want die mensen daar hebben vrij weinig en z'n gelukkig met wat ze hebben! Kyara en ik z'n samen een klein stukje t dorp ingelopen, omdat we nieuwsgierig waren hoe de mensen daar leven. Uiteindelijk bleek t niet de bedoeling dat wij zelf door t dorp liepen, omdat je vrij snel verdwaald.
Er was een huisje waar de hangmatten hingen, hier bleek een buidelrat te z'n..... Dus besloten we om onze hangmatten in de eetkeuken op te laten hangen. Hier hadden we ook een veel mooier uitzicht op de rivier.
Na t avondeten kwamen 2 kindjes naar ons toegerend om te vragen of ze zich mochten voorstellen. Dit was zoooo lief!! 's Avonds z'n we nog een boottocht wezen maken om kaaimannen te spotten. Wederom weer kaaimannen gezien. En ik kan er maar niet over uit hoe mooi de sterrenhemel hier is!!!! Nog even een drankje gedaan met een muziekje en daarna heerlijk in de hangmat gegaan.

Zaterdag werd ik heerlijk wakker en had ik een goede nacht gehad. Om 09:30 uur z'n we met de boot naar t dorpje Gunzi gevaren. We maakten een wandeling door t dorpje. Onderweg zag ik zijde aapjes van de ene naar de andere boom springen. Dit blijft toch super leuk om te zien! Ook z'n we in t dorpje Nieuw-Aurora geweest. Hier hebben we wat gedronken bij een lokale bewoonster.
Met de boot z'n we naar een plek gevaren waar we lekker konden chillen in de stroomversnellingen.
Terug aangekomen in t dorpje JawJaw stond er een lunch voor ons klaar. Daarna nog even gerelaxed in de hangmatten en toen z'n we naar t dorpje Isadou gelopen, om daar af te koelen in t water.
Bij terugkomst zaten er meiden klaar om onze haren in te vlechten. Super leuk!
In de avond kregen we een optreden van de JawJaw boys. Het was een gezellig avond!

Zondag z'n we een dorpswandeling wezen maken in JawJaw zelf. Onze gids had lolly's mee en deze mochten we uitdelen aan de kindjes. Na 10 minuten was de zak al leeg, want er waren zoveel kindjes. We kwamen aan bij een voetbalveld. Ilse en ik zn wezen voetballen met de lokale jongetjes. Het was erg leuk! Ik merk wel dat mn conditie achteruit is gegaan. Ik was best buitenadem en t was warm, haha!!
We liepen verder naar de medische post en de school van t dorp. Erg interessant om gezien te hebben. De trip was prachtig!! Het was heel indrukwekkend om te zien hoe deze mensen leven en wonen. En dat ze gelukkig z'n met weinig.
Op de terugweg naar huis, had t flink geregend in Paramaribo. Het miezerde nog wat, maar sommige straten stonden blank van t water. Ik ben blij dat ik niet in t regenseizoen zit, want dan kan je tot aan je knieën in t water staan.
Rond 18:00 uur in de avond waren we thuis. Roxann, Kyara en ik z'n nog naar zus&zo geweest, omdat er live bandjes waren en Typhoon kwam optreden. Een goede afsluiter van een top weekend!!

De laatste twee weken zijn ingegaan. Waarvan nog één week stage, met 3 dagen op de SEH. We hebben nog 1 lange trip in t vooruitzicht en een dagtripje. Verder gaan we nog heerlijk genieten van t prachtige land en natuurlijk t heerlijke weer!!

  • 25 Oktober 2016 - 03:45

    Mama:

    Hai lieverd
    Was weer leuk.on te lezen. Vel plezier met je laatste stageweek. Geniet nog maar lekker van de laatste twee weekjes daar . En dan weer terug inonze koude kikkerlandje
    Love you xxx

  • 25 Oktober 2016 - 06:18

    Ilona:

    Lieve Maan!

    Wat heftig op de ic. Wat een topper ben je toch m er t wat je allemaal mee maakt. Trots op je.
    Wat een mooie trip hebben jullie weer gedaan. En gefeliciteerd met je behalen van je stage, had ook niet anders verwacht.
    Geniet van je laatste week stage en van je trip. Tot snel op schiphol. Dikke kus xxx

  • 25 Oktober 2016 - 07:21

    Mark :

    Leuk verslag weer Maan en wat een topper ben je door je stage af te ronden met een GOED! Geniet nog lekker van de laatste 2 weken voordat je weer terug de kou in komt ;-) Xx

  • 25 Oktober 2016 - 08:01

    Els:

    Hey Maan,
    Wat een leuk verslag weer en wat maak je veel mee.
    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet nog van je laatste paar weekjes en we zien je snel weer.
    Dikke kus els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Manuela

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 10178

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: