Vijfde stageweek en Fredberg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Vijfde stageweek en Fredberg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Vijfde stageweek en Fredberg!

Blijf op de hoogte en volg Manuela

10 Oktober 2016 | Suriname, Paramaribo

Maandag ben ik druk bezig geweest om mn OK dag te regelen. De OK dag stond voor aanstaande woensdag gepland. Ik wilde graag een onderbeenamputatie meemaken, vanwege mn werk. Dit zn cito's dus deze operaties kunnen niet gepland worden. Ik moest mijn telefoonnummer achterlaten, dan zouden ze mij bellen wanneer er een beenamputatie tussendoor zou komen. 's Middags werd ik gebeld door de OK dat er op dat moment een onderbeen werd geamputeerd. Snel ben ik naar mn hoofdzuster gegaan om te vragen of ik heen mocht. Ze zei: ik kan alleen maar zeggen dat je moet gaan, go go!! Daar ging ik half rennend naar OK (gelukkig 1 verdieping hoger dan waar ik werk). Snel omkleden in t groene pak en naar de OK kamer. De chirurg was al bezig met snijden, maar hij was gelukkig nog niet ver! Eerst worden alle lagen van de huid doorgebrand/weggesneden. Vervolgens wordt de tibia gebroken met een soort zaag. Het leek op ijzerdraad. Ik had een grote zaag voorgesteld.... De fibula breken ze met een tang. Wanneer dit is gebeurd, is t onderbeen los. Er wordt een drain geplaatst, zodat overtollig bloed eruit kan. Het overige deel wordt gesloten met behulp van hechtingen.
Het gehele proces was heel interessant om meegemaakt te hebben!!

Dinsdag na de overdracht stond mijn tussenbeoordeling gepland. Hier zaten mijn praktijkbegeleidster, werkbegeleidster en een docent van de opleiding bij. Ze waren erg tevreden over de eerste periode. Ze vonden mij leergierig, behulpzaam, spontaan en nog een aantal positieve punten werden benoemd. Dit deed mij goed.

Woensdag was de OK dag!! Opnieuw in t groen gekleed, met hoofddeksel en mondkapje.
De eerste operatie was op de orthopedie. Een kop/hals prothese van de heup. De patiënt kreeg een plaatselijke verdoving in de rug. De eerste lagen van de huid werden weggesneden/doorgebrand. De kop van de heup werd verwijderd. De metalen kop/hals prothese kon geplaatst worden. Met een hamer werd de hals op de juiste plek geplaatst. Uiteindelijk werd de huid dichtgenaaid. En ik mocht de kop van de heup vasthouden, heel gek!

De volgende operatie was wederom van de orthopedie. De patiënt werd onder algehele narcose gebracht. De patiënt had een SAD in de schouder. Er was een stukje bot wat over de kop van de schouder kwam, wat erg pijnlijk was. Het bot werd verwijderd, zodat er meer ruimte ontstond bij beweging.
De cuf (kop van de schouder) was ook gescheurd, de schouderspier. Dit werd gehecht. Heel interessant om dit gezien te hebben. Ik stond op een krukje, zodat ik goed zicht had. De chirurg legde tussendoor veel uit!

Snel door naar de volgende operatie van de neurologie. Hier waren ze al bezig met een laminectomie stenose c5-c6. De patiënt had een complete dwarslaesie. Door middel van deze operatie komt er meer ruimte tussen de zenuwen. Dit is om eventuele functies terug te krijgen (maar bij een complete laesie zijn alle zenuwen door en kan iemand geen functies terug krijgen). Dit was heel interessant en leerzaam om mee te maken vanwege mn werk!!

Er was nog 1 operatie gaande op de gynaecoloog. Daar kon ik nog even naar binnenkomen. Er werd een baarmoeder verwijderd. Heel bizar om deze ook in t echt gezien te hebben.

Donderdag weer terug op mn eigen afdeling. Een lekker dagje gehad met veel zelfstandigheid!

Vrijdag zijn Melissa, Roxann en ik vertrokken naar ons volgende avontuur: de Fredberg. We maakten verschillende stops voor boodschappen, benen strekken en een lunch. Onderweg kwamen we een dode tijgerslang tegen. Het was een mooie slang dus zn we er even mee op de foto geweest! Tijdens t rijden stak er een quasi (neusbeer) over. Een zwart beestje. Na ongeveer 5 uur rijden kwamen we aan bij t basiskamp van de Fredberg. Ze waren nog flink aan t bouwen voor extra slaapplekken. Wij sliepen in een huisje in hangmatten. Tijdens onze trip waren de 2 wildlife stagiaires mee. Ze moesten nog één vlog maken van de berg en alles eromheen. Hierin zouden wij ook gefilmd worden......... Zij vertelde ook dat er een paar weken terug sporen waren van een jaquar.
Even een lunch genuttigd en toen zijn we een stukje wezen wandelen over de kleine Saramaca kreek. De wildlife jongens vertelde dat t water een paar weken terug veel dieper was dan nu. Het was nu ondiep en weinig water. We stopte op een plek om te gaan vissen. Zelfgemaakte hengels van hout en draad! In t begin vond ik t best lastig, maar na wat uitleg ging t goed. Ik heb 2 kleine visjes gevangen, maar zelf durfde ik ze er niet vanaf te halen! Dus dat werd voor mij gedaan, gelukkig. Terug op t basiskamp hebben we heerlijk gedoucht met ijskoud water! Ook heb ik door een telescoop een spin gezien die een mot opeet. ’s Avonds zijn we een nachtwandeling wezen maken om dieren te spotten. De gids dacht dat hij wat zag, dit bleek een vuurvliegje te zijn. Vuurvliegjes geven een geel licht met hun ogen in t donker. We stopten bij een houthakkersdorp, hier hebben we vers hertenvlees geproefd. Het smaakte erg lekker! De gidsen zagen een giftige labaria slang. Deze hebben ze moeten doden, vanwege gevaar voor de bevolking. We kregen nog uitleg over de sterrenhemel en hebben deze ook bekeken. Na een leuke avond zn we onze hangmatten ingedoken!

Zaterdag hebben we een ochtendwandeling gemaakt om dieren te spotten. Helaas weinig dieren gezien, alleen een specht. Na de wandeling onze rugtassen gevuld met alleen de belangrijkste benodigdheden, zoals een laken, schoon setje kleding, zaklamp en 4,5 liter water. Om 14:30 uur begon ons grote avontuur! Een mooie tocht door de ongerepte jungle naar de top van de Fredberg! Vrijwel meteen zagen we een vrouwtjes schildpad. Ook hebben we aan een liaan geslingerd, net als een aapje. De Fredberg is 280 meter hoog. De wandeling deed zo’n 3 uur en was minder zwaar dan onze eerdere trip naar de Voltzberg. Alleen t laatste stukje klimmen was erg steil en vermoeiend! Maar eenmaal aangekomen op de Fredberg was t t zeker waard! Wat een prachtig uitzicht zeg!! We hoorden gelijk al geluiden van vele vogels, brulapen en ara’s. Het was heel primitief op de berg. De ‘wc’ was gemaakt van riet met een gat erin en er was een douche zonder water. We sliepen in een hutje met zeil eroverheen, hier hebben wij onze hangmatten in opgehangen. ’s Avonds hebben we de zonsondergang gezien, heel mooi! Ook hebben we in t donker gegeten op de berg. Een super ervaring!! We gingen lekker op tijd de hangmatten, erg veel gelachen!! Het was een erg koude nacht met regen en onweer!

Gisterenochtend hadden we vroeg de wekker gezet, zodat we de zonsopgang konden meemaken. Ook hebben we grijze kapucijnenaapjes gezien, welke heel bijzonder en zeldzaam zn. Rond 10:30 uur vertrokken we weer naar het basiskamp. Op de terugweg hebben we ook nog een ander pad genomen om de rotshanen te spotten. Helaas hebben we deze niet gezien, wel een mannetjes schildpad, een kleine ringslang en skeletspin. We waren bijna bij het einde van de wandeling en ineens zag ik iets voorbij mn voeten gaan, een SLANG! Ik riep t uit en iedereen kwam half rennend aangerend. Maar helaas hebben we hem verder niet meer kunnen zien. Op basiskamp konden we eindelijk douchen, want wat voelde ik me vies van t zweten!! En dat was t weekend, maar wat heb ik genoten van deze mooie trip!!! Op de terugweg naar Paramaribo hebben we wederom een quasi (neusbeer) gezien en een dood doodskopaapje, zo zielig!! We zn met elkaar een vette bek wezen halen bij de burger king. Jessie en ik besloten om nog naar een feestje te gaan. Een leuke nacht gehad!

  • 11 Oktober 2016 - 08:37

    Mams:

    Lieve schat
    Wat hebben je weer heftige dingen meegemaakt. Ben super trots op je.maar ook weer mooie dingen. Je vermaakt je prima. Pak van me hart. We missen je wel. Geniet nog maar van die paar weken. Love you xxx

  • 11 Oktober 2016 - 08:57

    Ilona :

    Lieve Maan,

    Wat een leerzame dingen leer je daar. Zoals meelopen op een ok , hoe te gek is dat. Je leert daar zoveel meer dan hier in een ziekenhuis.
    En geweldig om weer te lezen dat jullie zo genoten hebben van jullie trip. Blijf genieten voor je het weet is het voorbij. Dikke kus, Ilona

  • 11 Oktober 2016 - 09:37

    Rob:

    Heel leuk allemaal maan.
    Ik wacht wel met mijn operatie tot jij terug bent.
    Mag je ook mijn kop van de heup vasthouden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Manuela

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 10174

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: