Raleighvallen en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Raleighvallen en Voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Raleighvallen en Voltzberg

Blijf op de hoogte en volg Manuela

05 September 2016 | Suriname, Paramaribo

Zondag werden we (Melissa, Roxanne en Rosanne) om 07:45 uur opgehaald door de gids. Hij wist veel te vertellen over Suriname. Onderweg kwamen we een dode slang tegen, deze stonk!! Na 4 uur rijden kwamen we aan in t dorpje Witagron.
We gingen samen met een andere groep varen naar t eiland. De groep bestond uit 5 Nederlanders en 1 Israeliër. Onderweg zagen we in de verte de Voltzberg (deze zouden we de volgende dag beklimmen). Ook hebben we veel vogels gezien en ara's (papegaaien). We stopten even bij een eilandje om te kunnen zwemmen. Hier zagen we een krab. De boottocht was erg mooi!!
Na 3 uur varen waren we aangekomen op t Fungu eiland. Al snel maakten we kennis met de doodskopaapjes. We mochten ze vrijwel meteen een banaan geven, dat was zoooo leuk!!! Er waren zoveel aapjes en ze pakten t stukje banaan heel lief uit mn handen.
We kregen onze slaapplekken te zien. We sliepen in hangmatten in een soort van open huisje, met een prachtig uitzicht over de rivier!! Snel mn bikini aan en de rivier in om afkoeling te zoeken. Hier zwommen veel kleine visjes welke aan je lichaam knabbelde (nog best pijnlijk). Hierna lekker douchen, me haren met shampoo ingezeept en toen zei Melissa: Maan mijn douche stopt ermee en ik: ja mijne nu ook. Uiteindelijk besloten we lachend om in te donker de rivier in te gaan om verder te douchen! Wat een belevenis en wat hebben we gelachen!!
In de avond hebben we met de hele groep heerlijk gegeten. We werden door een andere groep uitgenodigd om mee te dansen bij de Raleigh boyz. Een super gezellige avond!!

Maandag met de hele groep wezen ontbijten. Wederom de aapjes een banaan gegeven, ze waren zooo schattig! Op t eiland hebben we ook een giftige koraalslang gespot. Om 09:15 uur zijn we met een boot naar een ander stukje eiland gevaren. Aangekomen op t eiland maakten we een wandeling door de jungle. Onderweg kwamen we een mooie waterval tegen en een brulaap met een jong op zijn rug!! Te leuk! Van de gids kreeg elke meid een houten armband, een leuk souvenir!
In de jungle moesten we over boomstammen en stenen wat bedekt was met wateren. Ik was hier niet al te best in.... Dus je raadt t al ik heb 3 keer in drijfzand gestaan, waardoor mn hele sok, nat en vies was geworden. Melissa liep achter mij en wij kregen beiden de slappe lach!! In de jungle hebben ze uiteraard geen toilet en ja wat moet je dan als je nodig moet plassen?! Juist, wildplassen. Nou de mensen die mij kennen, weten dat ik hier vreselijke moeite mee heb haha. Maar uiteindelijk toch maar gedaan. Na bijna 3en half uur gewandeld te hebben zagen we de Voltzberg van een afstand. Deze moesten wij gaan bewandelen. De berg ging 240 meter stijl omhoog. Na 4 uur wandelen stonden we bovenop de Voltzberg. Een schitterend uitzicht!!! Even wat foto’s geschoten en de daling ingezet naar beneden. De totale wandeling deed 8 uur, 16 km. Op het eind hebben we nog even heerlijk bij de waterval gezwommen. En zijn we met de boot teruggegaan naar t Fungu eiland. Ik was bekaf, onwijs moeie voeten, maar wel een voldaan en trots gevoel!!

Dinsdag heb ik om 06:15 uur de wekker gezet, zodat we zonsopgang en vogels konden spotten. Na 5 minuten lopen kwamen we bij de landingsbaan van t eiland. Hier zagen we gelijk de leuke aapjes, helaas geen vogels gespot. Wel hebben we een super mooie en heldere zonsopgang gezien.
Om 11:00 uur zijn we met de boot naar een ander stukje eiland gegaan. Na 1 uur gewandeld te hebben door de jungle kwamen we aan bij de soela’s (stroomsversnellingen). Lekker in t water gezeten en genoten van het mooie uitzicht. Op de terugweg hebben we een tarantula (vogelspin) gezien. Super vet!! We gingen drijvend met een zwemvest aan, terug naar t Fungu eiland. Dit was nog best zwaar. Aangekomen op t eiland, kregen we een lunch. De gids liet ons nog een dode vogelspin, griezelig…
Aan t begin van de avond vertrokken we naar een klein strandje, wat 10 minuten lopen was van t eiland. Nog even afgekoeld in de rivier, heerlijk!
’s Avonds wederom weer een optreden van de Raleigh boyz, super gezellig! Met een deel van de andere groep en 2 gidsen een spelletjes gespeeld. Één van de gidsen stelde voor om een kampvuur te maken. We zijn met de groep naar de rotsen gelopen en hier stond het kampvuur al te smeulen. Hier hebben we naar de schitterende sterrenhemel gekeken, waarbij ik 3 vallende sterren heb gezien. Super mooi!! Ik ging deze nacht om 04:00 uur slapen.

Woensdag vertrokken we vroeg met de boot terug naar t dorpje Witagron. En met de auto weer naar ons huis in Paramaribo. Aangekomen in de stad merkte ik meteen dat ik t binnenland al miste. Het is zo druk, vies en warm in de stad. De binnenlanden zijn ook wel warm, maar super mooi en relaxed. De trip naar de Raleigh vallen was echt een super ervaring!!

Tot later weer!

• 05 September 2016 - 06:14

Ilona:

Lieve Maan,

Wat een super avontuur weer. Wat ben jij aan het genieten.
    Top. Vandaag ( maandag ) begin je mee je stage. Heel veel succes daarmee. Dikke kus en knuffel

• 05 September 2016 - 19:09

Mams:

er weer lieverd. ja jij in het wildplassen is niks voor jou. je gaat bij een ander bij nooit naar de wc en dan in het wild plassen is een hele ervaring voor jou haaha leuk weer om te lezen wat je allemaal weer heb beleefd, deze ervaring pakt niemand je meer af. lekker genieten lieverd. love you xx