Achtste stageweek en laatste week vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu Achtste stageweek en laatste week vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manuela Bosman - WaarBenJij.nu

Achtste stageweek en laatste week vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Manuela

06 November 2016 | Suriname, Paramaribo

Vorige week maandag was mn laatste stagedag op de interne geneeskunde. Voor mezelf heb ik afscheid genomen van de zusters en de afdeling. Mn stageperiode sluit ik af met 3 dagen spoedeisende hulp.

Dinsdag was de eerste dag op de SEH. Ik stond ingepland op de shockkamer. De verpleegkundigen rijden dan uit met de ambulance, wanneer zij worden opgeroepen. Van te voren had ik al aangegeven dat ik graag met de ambulance mee wilde rijden. Er kwam een patiënt binnen die sinds de dag ervoor al buiten bewustzijn was. Meteen werd de patiënt aangesloten op de monitor, infuus, venapunctie en bloedsuiker werden geprikt. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe er gehandeld dient te worden.
Ook was er een gramoxone intoxicatie van een jonge patiënt. Dit is grasverdelver, dus ook dodelijk. Heel heftig om te zien wat t met de nabestaande en de patiënt zelf doet....
Op de gang van t ziekenhuis had een patiënt een epileptisch insult gehad. De patiënt werd opgehaald door zusters en broeders van de SEH. De patiënt weigerde de behandeling.
Ik heb deze dag ook bij het hechten van wonden mee mogen kijken.

Woensdag was de tweede dag op de SEH. Bij binnenkomst was er direct een ambulance rit en ik mocht mee! Super cool om in de ambulance te zitten met de sirenes aan. Echt een ervaring!! Het was een ongeluk tussen een brommer en auto. De patiënt z'n nek werd gestabiliseerd en had een snee in z'n arm. Op de afdeling werden alle controles gedaan en de wond werd schoongemaakt. De arts heeft de wond gehecht en gaf hierbij uitleg.
Verder ben ik mee geweest naar de MRI scan. Ook heel interessant om te zien hoe dit wordt uitgevoerd.

De derde dag SEH en de laatste dag van mn stageperiode. Die dag ben ik drie keer met de ambulance mee geweest. Het eerste ritje was een ongeluk tussen bromfiets en auto. Bij de tweede rit moesten we een patiënt thuis ophalen, in verband met bedlegerigheid. En t laatste ritje was een aanrijding tussen een auto en bus.
Verder heb ik op de spoed een epileptische aanval meegemaakt. Een man die heel agressief werd naar een verpleegkundige, welke gefixeerd diende te worden. Wederom een gramoxone intoxicatie. Samen met een verpleegkundige heb ik t proces doorgelopen. Dit was heel interessant en heftig om te zien.
De 3 dagen SEH waren heel interessant en leerzaam. Weer veel gezien en geleerd! Het acuut handelen spreekt mij erg aan!
De 8 weken stage zitten erop en t is voorbij gevlogen! Ik heb t naar mn zin gehad en veel kunnen leren! Ik voel me gezegend met deze ervaring!

Vrijdag werden we (Rosanne, Melissa, Jessie, Kyara en Roxann) om 8 uur opgehaald voor onze 5 daagse trip naar Blanche Marie. Dit was onze laatste lange trip, voordat wij naar huis gingen. Op weg naar Witagron zagen we zijdeaapjes. Dit keer van dichtbij! Helaas z'n ze te snel om op de foto te krijgen. Aan t begin van de middag kwamen we aan in Witagron om onze lunch te nuttigen. We maakten nog één tussenstop en hier zagen we super veel citroenvlinders. Heel mooi! Na 8en half uur gereden te hebben kwamen we aan in Blanche Marie. We verbleven voor 2 nachten in een soort hutje, waar wij in hangmatten zouden gaan slapen. We hadden een prachtig uitzicht op de rivier.
We z'n naar de stroomversnellingen gelopen om heerlijk te genieten van de mooie natuur!
's Avonds ben ik op tijd naar bed gegaan, omdat ik erg moe was.

Zaterdag gingen we om 9 uur ontbijten. Na t ontbijt z'n we vertrokken naar de Blanche Marie watervallen. De waterval was erg mooi en we konden er heerlijk in zwemmen. In t regenseizoen kan er niet in gezwommen worden en is de waterval groter. Aan t begin van de middag z'n we teruggegaan naar ons verblijf voor de lunch. Na de lunch hebben we even gechild in de hangmatten. Hierna z'n we opnieuw naar de waterval gegaan om af te koelen. Ook heb ik samen met Rosanne en Roxann op de waterval gezeten. Dit was super leuk!
Na t avondeten hebben we een avondwandeling gemaakt. Onderweg kwamen we een boomleguaan tegen. Tijdens de wandeling vertelde we allemaal spookverhalen aan elkaar....... heel fijn haha. Hierna hebben we nog lekker wat gedronken en gekletst met elkaar.

Zondag vertrokken we om 11 uur naar onze volgende bestemming: Avanavero
Tijdens deze rit hebben we veel dieren gespot. Wederom zijdeaapjes, een dode slang (likiethere), een klein dood schildpadje en spidermonkeys (slingeraap/spinaap).
Rond half 2 waren we aangekomen in Avanavero. Vanuit hier moesten we nog 15 minuten met een bootje over de Kabalebo rivier. Aangekomen bij Wanawiro lodge maakten we al gelijk kennis met een hele grote sprinkhaan! We sliepen in een heel mooi verblijf met lekkere bedden! We z'n naar de watervallen gelopen, waar we opnieuw lekker gerelaxed hebben. Bij terugkomst werd ons door de kokkin geleerd hoe wij baka bana konden maken. En natuurlijk mochten wij deze ook eten, heerlijk!
Tegen de avond zn we kaaimannen gaan spotten. Ook deze hebben we weer gezien! Er leeft daar een hele grote kaaiman van 2 meter, maar helaas hebben wij deze niet gezien. De gids zag een ijsvogel en had deze gevangen. Een heel mooi vogeltje! Na t avondeten hebben we heerlijk om t kampvuur gezeten en marshmallows gemaakt.

Maandag zijn we per boot naar een plek gebracht, waar wij verder moesten lopen naar de rotstekening. Tijdens de boottocht hebben we een kleine kaaiman gespot. Aangekomen bij de afgezette plek moesten we door de stroomversnellingen en over stenen lopen. Bij de rotstekening konden we afkoelen in t water. Samen met Melissa, Roxann en Rosanne zijn we door de stroming teruggegaan naar de boot. Een hele unieke en leuke ervaring en wat hebben we gelachen! Het is namelijk best zwaar om op je rug, met de benen vooruit en je lichaam zo hoog mogelijk te houden door de stroomversnelling te drijven. Na de lunch vertrokken wij weer naar t volgende dorpje: Apoera. Dit was zo'n 2 uur rijden. We verbleven op t terrein waar de lokale bevolking woont (indianen). Ik koos ervoor om voor een laatste keer samen met Kyara en Rosanne in een hangmat te slapen. Na alles uitgepakt te hebben, kregen wij van de gids per bus een city tour. We reden door verschillende dorpjes, zoals Section dorp en Washabo. In Washabo konden we zelfgemaakte armbandjes kopen, welke door de creool indianen z'n gemaakt. We maakten een stop bij een supermarkt en hier hebben we een capuzijnenaapje gezien. Het aapje zat vast aan een ketting, maar kon wel slingeren. De aap was erg grappig! Onze laatste stop was bij de haven. We reden langs Greenheart (houthakkersdorp), waar de bewoners van t dorp hun eerste inkomsten vandaan haalden. Bij de haven stond er een oude trein, dit was bijzonder om te zien. Ik ben er even opgeklommen om t vanbinnen te bekijken.
's Avonds hebben we heerlijk gezeten met een lekker drankje.

Dinsdag vertrokken we om 9 uur weer terug naar Paramaribo. Na 5 geweldige dagen te hebben gehad, zat ook dit avontuur er weer op. Maar wat hebben we kunnen genieten met elkaar!

Woensdag zijn we wezen zwemmen bij hotel Torarica! In de avond z'n we lasagne wezen eten, was erg gezellig!

Donderdag stond dan echt onze allerlaatste trip gepland: een actieve speedboattour over de Suriname rivier. We meerde eerst aan bij een klein privé 'strandje' waar wij geluncht hebben. Nadien z'n we op de tube geklommen met z'n 2en en gingen we onwijs hard achter de speedboot aan. We maakten soms flinke klappen op t water, waardoor mn bovenbenen pijnlijk aanvoelde. Ook was t nog best zwaar om zo lang mogelijk op de tube te blijven liggen.
Onze gids Ronny van allsurinametours had voor ons een afscheidsbarbeque geregeld! Bij cola kreek hebben we hier heerlijk van kunnen genieten. In de avond z'n voor de laatste keer met z'n allen wezen stappen in Havana! Een super avond gehad! De gidsen van de Fredberg gaven ons een lift naar huis. Maar we gingen een hele andere kant op, de brug over. We schrokken hier best van. Maar het bleek dat ze t uitzicht wilde laten zien, heel mooi! We zn veilig thuisgekomen hoor!!

Vrijdag had ik deels mn koffer al ingepakt. Verder hebben we weer heerlijk genoten aan t zwembad. In de avond hebben we Jessie en Rosanne uitgezwaaid. Heel gek om elkaar na 11 weken gedag te zeggen, maar we zien elkaar snel in Nederland weer! Hierna zn we voor de laatste keer uiteten geweest en wezen stappen in Tequila! Een leuke afsluiter!

Gisteren hebben we de laatste dingetjes ingepakt voor vertrek. We werden om half 4 opgehaald door de bus. Ook hebben we Kyara gedag gezegd, wat ook weer erg vreemd was! Aangekomen op t vliegveld, verliep alles voorspoedig. Om 19:30 uur vertrokken we terug naar Nederland.

Vanmorgen zijn we vroeg geland en stond mijn lieve familie, vriend en vrienden mij op te wachten! Heel fijn om ze weer te zien en in mn armen te kunnen sluiten.

Het grote avontuur van 11 weken zit er op. Wat heb ik een onvergetelijke, fantastische, leerzame en bijzondere tijd gehad! Ik ben weer een grote ervaring rijker en ben de kleine dingen meer gaan waarderen. Suriname heeft mij laten inzien dat je iedere dag moet genieten van al t moois. En blij moet zijn met wat ik hier in Nederland heb! De sfeer is er goed, ondanks de crisis welke er in t land heerst. Ik heb daar ook vooral geleerd om dingen zoveel mogelijk los te laten en dingen te accepteren zoals ze zn. Ik heb totaal geen stress ervaren en hoop dit vast te kunnen houden hier in Nederland! Ook heb ik mezelf beter kunnen oriënteren wat betreft het werken in een ziekenhuis.
Ik wil alle lieve meiden (Melissa, Rosanne, Kyara, Jessie, Roxann, Ilse en Sanne) onwijs bedanken voor de super mooie tijd die ik met jullie heb mogen meemaken! En we zien elkaar snel weer in Nederland.

Een brasa (knuffel) vanuit t koude Nederland......

• 06 November 2016 - 18:01

Ilona:

Lieve Maan,

Je laatste reisverslag. En weer mooi beschreven.
    Welkom thuis en je mag trots op jezelf zijn met wat je allemaal mee hebt gemaakt en hebt gedaan.
    Dikke kus, Ilona

• 06 November 2016 - 19:32

Diliane:

Lieve Maan nu alweer je laatste reisverslag! Super gaaf wat je allemaal hebt meegemaakt. Ook fijn dat je weer veilig thuis bent.

Liefs Diel

• 06 November 2016 - 20:17

Mama:

hai lieverd
    wat een mooi verhaal weer. je mag super trots op jezelf zijn wat je allemaal gedaan heb. je bent een kanjer.